馃帶 IANNIS XENAKIS [Contemporary]

© nationalopera.gr



  1. IANNIS XENAKISPithopraktaMetastasis / Pithoprakta / Eonta00:00:25
  2. IANNIS XENAKISDiamorphosesEarly Works00:10:09
  3. IANNIS XENAKIS➤Voyage Absolu Des Unari Vers Andromede➤Musique Electro-Acoustique➤00:17:12
  4. 陌LHAN MIMARO臑LUWings Of The Delirious Demon - Section ICriminal Records00:32:42
  5. VANGELISBeaubourg (Part I)Beaubourg00:36:55
  6. ANESTIS LOGOTHETISWellenformenAn Anthology Of Greek Experimental Electronic Music 1966-2016 (V/A)00:54:52
  7. MICHEL PHILIPPOT➤Etude I➤Musique Concr猫te [V/A]➤01:07:23
  8. IANNIS XENAKIS➤La L茅gende D'Eer➤Les Polytopes III➤01:10:56
  9. IANNIS XENAKISLichensOrchestral Works Vol. III➤01:57:08


A colossal and uncompromising figure who straddled the worlds of modern architecture, mathematics, and musical composition, Iannis Xenakis redefined the potential of electronic and electroacoustic music, pioneering a radical approach based not on melody or harmony, but on the statistical control of sound masses and the physical manipulation of the listening space. Born in Romania and trained as an engineer, Xenakis's foundational work under Le Corbusier in the 1950s—most famously his design of the Philips Pavilion for the Brussels World's Fair, which housed Var猫se’s Po猫me 茅lectronique—directly informed his sonic thinking, viewing musical space and structure as architectural problems to be solved with precision. His revolutionary contribution lies in the application of stochastic processes and probability theory to composition, resulting in works like Metastaseis for orchestra, which treated instrumental sound less as individual notes and more as large, statistically controlled textures and density fields, a philosophy perfectly suited for electronic realization. Recognizing the limitations of acoustic performance to realize his complex scores, Xenakis moved decisively into the electronic domain in the 1950s, utilizing early mainframe computers to generate the numerical data that determined his compositional parameters, thereby establishing the foundation for computer-assisted composition (CAC), a method still central to algorithmic music today. His electronic works, such as Concret PH (1958)—a striking early musique concr猫te piece made from the sounds of burning charcoal, originally meant as an interlude for the Philips Pavilion—and later, Bohor (1962), demonstrated a complete commitment to textural noise and mathematically derived forms, often sounding violently abrasive and meticulously calculated simultaneously. Furthermore, in the late 1970s, he developed the UPIC (Unit茅 Polyagogique Informatique du CEMAMu), a pioneering graphical interface that allowed composers to draw sound waves and rhythmic patterns directly onto a tablet, translating those images into digital sound synthesis, thereby democratizing complex sound generation and solidifying his legacy as an uncompromising visionary who sought to liberate music from historical constraints through the rigorous application of science and advanced electronic technology.

 

✚ Figure colossale et intransigeante qui a chevauch茅 les mondes de l'architecture moderne, des math茅matiques et de la composition musicale, Iannis Xenakis a red茅fini le potentiel de la musique 茅lectronique et 茅lectroacoustique, 茅tant le pionnier d'une approche radicale bas茅e non sur la m茅lodie ou l'harmonie, mais sur le contr么le statistique des masses sonores et la manipulation physique de l'espace d'茅coute. N茅 en Roumanie et form茅 comme ing茅nieur, le travail fondamental de Xenakis sous Le Corbusier dans les ann茅es 1950 — notamment sa conception du Pavillon Philips pour l'Exposition Universelle de Bruxelles, qui abrita le Po猫me 茅lectronique de Var猫se — a directement influenc茅 sa pens茅e sonore, consid茅rant l'espace et la structure musicale comme des probl猫mes architecturaux 脿 r茅soudre avec pr茅cision. Sa contribution r茅volutionnaire r茅side dans l'application des processus stochastiques et de la th茅orie des probabilit茅s 脿 la composition, aboutissant 脿 des 艙uvres comme Metastaseis pour orchestre, qui traitaient le son instrumental moins comme des notes individuelles que comme de grandes textures et des champs de densit茅 statistiquement contr么l茅s, une philosophie parfaitement adapt茅e 脿 la r茅alisation 茅lectronique. Reconnaissant les limites de la performance acoustique pour r茅aliser ses partitions complexes, Xenakis s'est r茅solument tourn茅 vers le domaine 茅lectronique dans les ann茅es 1950, utilisant les premiers ordinateurs centraux pour g茅n茅rer les donn茅es num茅riques qui d茅terminaient ses param猫tres compositionnels, 茅tablissant ainsi la base de la composition assist茅e par ordinateur (CAO), une m茅thode toujours centrale dans la musique algorithmique actuelle. Ses 艙uvres 茅lectroniques, telles que Concret PH (1958) — une pi猫ce de musique concr猫te marquante et pr茅coce r茅alis茅e 脿 partir des sons de charbon ardent, initialement con莽ue comme un interlude pour le Pavillon Philips — et plus tard, Bohor (1962), ont d茅montr茅 un engagement total envers le bruit textural et les formes d茅riv茅es math茅matiquement, sonnant souvent violemment abrasives et m茅ticuleusement calcul茅es simultan茅ment. De plus, 脿 la fin des ann茅es 1970, il a d茅velopp茅 l'UPIC (Unit茅 Polyagogique Informatique du CEMAMu), une interface graphique pionni猫re qui permettait aux compositeurs de dessiner des ondes sonores et des motifs rythmiques directement sur une tablette, traduisant ces images en synth猫se sonore num茅rique, d茅mocratisant ainsi la g茅n茅ration sonore complexe et consolidant son h茅ritage en tant que visionnaire intransigeant qui cherchait 脿 lib茅rer la musique des contraintes historiques par l'application rigoureuse de la science et de la technologie 茅lectronique avanc茅e.



✚ POPULAR POST