馃拃 M脷M [Folktronica]
![]() |
© Baldur
Kristjans
- M煤m➤Blow Your Nose➤Sing Along To Song You Don't Know➤00:00:25
- M煤m➤Time To Scream And Shout➤Smilewound➤00:04:33
- M煤m➤Awake On A Train➤Yesterday Was Dramatic - Today Is Ok➤00:09:39
- COH➤Sin-King➤Coh Plays Cosey➤00:19:02
- BJ脰RK➤Victimhood➤Fossora➤00:27:28
- PHONOPHANI➤Mendel➤Kreken➤00:34:25
- RYUICHI SAKAMOTO➤Grains (Sweet Paulownia Wood) (David Sylvian Remodel)➤A Tribute To Ryuichi Sakamoto- To The Moon And Back➤00:40:46
- POLYGON➤Der Tr盲umer➤Sein Lernen➤00:48:00
- YANN TIERSEN➤01 11 5 18 2 5 18➤11 5 18 2 5 18➤00:55:02
- AB OVO➤L'Ecume D'Un Soir➤Mouvements➤01:06:41
- PLAID + BOB JAROC➤E.M.R.➤Greedy Baby➤01:13:31
- PIXEL➤Auslaufrille II➤Display➤01:23:54
- ISAN➤Sat73➤Meet Next Life➤01:34:01
- SEEFEEL➤Spangle➤Rupt + Flex 94-96➤01:40:04
- M煤m + 脷RU BURU SEXTETTINN➤Enginn Vildi Hlusta 脕 Fi冒lunginn, 脼v铆 A冒 Strengir Hans V贸ru Slitnir (Geti冒i Ekki Veri冒 G贸冒 Vi冒 M枚mmu Okkar)➤Friends Of The Random Summer➤01:47:27
- M煤m➤Sveitin Milli S贸lkerfa➤Loksins Erum Vi冒 Engin➤01:57:39
✚ Originating in Reykjav铆k, Iceland, around 1997, M煤m emerged as one of the most creatively enchanting and influential groups in post-millennial electronic music, forging a unique sound that profoundly contributed to the development of folktronica and the integration of delicate, acoustic textures with glitchy, IDM-inspired electronica. The core of the group—initially comprised of Gunnar 脰rn Tynes, 脰rvar 脼贸reyjarson Sm谩rason, and twin sisters Gy冒a and Krist铆n Anna Valt媒sd贸ttir—distinguished themselves by deliberately avoiding the cold, machine-driven aesthetic prevalent in much of 1990s techno, opting instead for a whimsical, often melancholic, and deeply human sound world. Their primary contribution lies in their pioneering use of laptop processing and digital manipulation (glitches, clicks, and warped sounds) applied not to aggressive dance beats, but to recordings of toy instruments, analog keyboards, softly sung vocals, and traditional acoustic instruments like the accordion, cello, and glockenspiel. This fusion, perfectly exemplified on seminal albums like Yesterday Was Pocket Sized (2000) and Finally We Are No One (2002), created a genre-bending sonic tapestry that was both meticulously structured through electronic sequencing and deeply organic in its timbre, making the technology feel warm and intimate rather than sterile. M煤m's approach to sound design treated the computer as an invisible instrument capable of amplifying fragility and orchestrating complex textural interplay, moving beyond simple sequencing to incorporate complex soundscapes and field recordings, often achieving a childlike, dreamlike quality. Their success not only established them as torchbearers for Icelandic experimental music but, more importantly, demonstrated the emotional and narrative potential of blending seemingly disparate elements—the digital error and the acoustic lullaby—thereby opening up an entirely new, emotionally rich avenue for electronic composition that continues to inform indie electronic, ambient, and soundtrack composers globally, cementing their status as accidental architects of the intimate electronic soundscape.
✚ Originaire de Reykjav铆k, en Islande, vers 1997, M煤m est apparu comme l'un des groupes les plus cr茅ativement enchanteurs et influents de la musique 茅lectronique post-mill茅naire, forgeant un son unique qui a profond茅ment contribu茅 au d茅veloppement de la folktronica et 脿 l'int茅gration de textures acoustiques d茅licates avec de l'茅lectronique glitchy inspir茅e de l'IDM. Le noyau du groupe — initialement compos茅 de Gunnar 脰rn Tynes, 脰rvar 脼贸reyjarson Sm谩rason, et des s艙urs jumelles Gy冒a et Krist铆n Anna Valt媒sd贸ttir — s'est distingu茅 en 茅vitant d茅lib茅r茅ment l'esth茅tique froide et m茅canique pr茅valente dans une grande partie de la techno des ann茅es 1990, optant plut么t pour un monde sonore fantaisiste, souvent m茅lancolique et profond茅ment humain. Leur contribution principale r茅side dans leur utilisation pionni猫re du traitement informatique portable (laptop processing) et de la manipulation num茅rique (glitches, clics et sons d茅form茅s) appliqu茅s non pas 脿 des beats de danse agressifs, mais 脿 des enregistrements d'instruments-jouets, de claviers analogiques, de chants doux et d'instruments acoustiques traditionnels comme l'accord茅on, le violoncelle et le glockenspiel. Cette fusion, parfaitement illustr茅e sur des albums s茅minales comme Yesterday Was Pocket Sized (2000) et Finally We Are No One (2002), a cr茅茅 une tapisserie sonore qui m茅langeait les genres, 脿 la fois m茅ticuleusement structur茅e par le s茅quen莽age 茅lectronique et profond茅ment organique dans son timbre, rendant la technologie chaleureuse et intime plut么t que st茅rile. L'approche de M煤m en mati猫re de conception sonore traitait l'ordinateur comme un instrument invisible capable d'amplifier la fragilit茅 et d'orchestrer un jeu textural complexe, allant au-del脿 du simple s茅quen莽age pour incorporer des paysages sonores complexes et des enregistrements de terrain, atteignant souvent une qualit茅 enfantine et onirique. Leur succ猫s ne les a pas seulement 茅tablis comme des porte-flambeaux de la musique exp茅rimentale islandaise, mais, plus important encore, a d茅montr茅 le potentiel 茅motionnel et narratif de l'alliance d'茅l茅ments apparemment disparates — l'erreur num茅rique et la berceuse acoustique — ouvrant ainsi une voie enti猫rement nouvelle et riche en 茅motions pour la composition 茅lectronique qui continue d'inspirer les compositeurs ind茅pendants 茅lectroniques, ambient et de bandes sonores dans le monde entier, consolidant leur statut d'architectes accidentels du paysage sonore 茅lectronique intime.

Comments
Post a Comment