馃帶 EDGARD VARESE [Electroacoustic]

 

│ LISTEN │

 

 

│ ABOUT │

 

 

 Widely hailed as the "Father of Electronic Music," Edgard Var猫se was a radical French-born composer whose visionary ideas about sound and form were decades ahead of the technological means to realize them, fundamentally redefining the potential of the musical medium in the 20th century. Born in 1883, his early background in mathematics and engineering informed his unique aesthetic, which he famously termed "organized sound," emphasizing timbre, rhythm, and spatial distribution over traditional melody and harmony, conceiving music as "sound-masses" moving through "musical space." Long before tape recorders were available, Var猫se dreamt of instruments that would allow him to create and manipulate sound in its purest form, often writing to institutions like Bell Labs and the Guggenheim Foundation to fund an electronic music laboratory in the 1930s. This relentless pursuit manifested first in his acoustic works like Ionisation (1931), a landmark composition written for percussion ensemble alone that treated non-pitched sounds—including sirens and anvils—as structural elements, thereby elevating noise to the level of music. His true electronic breakthrough came in the 1950s with the advent of magnetic tape, enabling him to compose D茅serts (1954), which seamlessly integrated recorded, processed sounds with live acoustic instruments—a pioneering work in the genre of "mixed music." The definitive testament to his electronic vision, however, remains Po猫me 茅lectronique (1958), an eight-minute, purely electronic tape composition created for the Philips Pavilion at the Brussels World's Fair, an architectural and sonic environment designed by Le Corbusier and Iannis Xenakis. This seminal work, played through a sophisticated system of over 400 speakers, was a masterclass in spatialization, treating sound not just as notes but as bodies projected and moved through space, dramatically influencing subsequent generations of avant-garde and electronic composers like Frank Zappa and Karlheinz Stockhausen. Despite a relatively small surviving output, Var猫se's unyielding belief that “what is music but organized noises?” established the philosophical and practical groundwork for all future electronic, electroacoustic, and musique concr猫te genres, cementing his unparalleled legacy as the ultimate pioneer who liberated sound itself.

Largement salu茅 comme le « P猫re de la Musique 脡lectronique », Edgard Var猫se 茅tait un compositeur radical d'origine fran莽aise dont les id茅es visionnaires sur le son et la forme 茅taient en avance de plusieurs d茅cennies sur les moyens technologiques pour les r茅aliser, red茅finissant fondamentalement le potentiel du m茅dium musical au 20e si猫cle. N茅 en 1883, sa formation pr茅coce en math茅matiques et en ing茅nierie a fa莽onn茅 son esth茅tique unique, qu'il a c茅l猫brement appel茅e « son organis茅 », mettant l'accent sur le timbre, le rythme et la distribution spatiale plut么t que sur la m茅lodie et l'harmonie traditionnelles, concevant la musique comme des « masses sonores » se d茅pla莽ant dans un « espace musical ». Bien avant que les magn茅tophones ne soient disponibles, Var猫se r锚vait d'instruments qui lui permettraient de cr茅er et de manipuler le son dans sa forme la plus pure, 茅crivant souvent 脿 des institutions comme Bell Labs et la Fondation Guggenheim pour financer un laboratoire de musique 茅lectronique dans les ann茅es 1930. Cette qu锚te incessante s'est manifest茅e d'abord dans ses 艙uvres acoustiques comme Ionisation (1931), une composition marquante 茅crite pour ensemble de percussions seul qui traitait les sons non accord茅s — y compris les sir猫nes et les enclumes — comme des 茅l茅ments structurels, 茅levant ainsi le bruit au niveau de la musique. Sa v茅ritable perc茅e 茅lectronique est survenue dans les ann茅es 1950 avec l'av猫nement de la bande magn茅tique, lui permettant de composer D茅serts (1954), qui int茅grait sans effort des sons enregistr茅s et trait茅s avec des instruments acoustiques en direct — une 艙uvre pionni猫re dans le genre de la « musique mixte ». Le t茅moignage d茅finitif de sa vision 茅lectronique reste cependant Po猫me 茅lectronique (1958), une composition sur bande purement 茅lectronique de huit minutes cr茅茅e pour le Pavillon Philips 脿 l'Exposition Universelle de Bruxelles, un environnement architectural et sonore con莽u par Le Corbusier et Iannis Xenakis. Cette 艙uvre s茅minale, jou茅e 脿 travers un syst猫me sophistiqu茅 de plus de 400 haut-parleurs, 茅tait une classe de ma卯tre en spatialisation, traitant le son non seulement comme des notes, mais comme des corps projet茅s et d茅plac茅s dans l'espace, influen莽ant de mani猫re spectaculaire les g茅n茅rations suivantes de compositeurs avant-gardistes et 茅lectroniques comme Frank Zappa et Karlheinz Stockhausen. Malgr茅 une production relativement restreinte qui a surv茅cu, la conviction in茅branlable de Var猫se selon laquelle « qu'est-ce que la musique, sinon des bruits organis茅s ? » a 茅tabli la base philosophique et pratique pour tous les futurs genres 茅lectronique, 茅lectroacoustique et de musique concr猫te, cimentant son h茅ritage in茅gal茅 en tant que pionnier ultime qui a lib茅r茅 le son lui-m锚me.

 

│ PLAYLIST │

 

EDGARD VAR脠SE

D茅serts

The Var猫se Album

00:00:25

EDGARD VAR脠SE

+ JUILLIARD PERCUSSION

Ionisation

Music For A Retro-Future (V/A)

00:25:13

EDGARD VAR脠SE

Po猫me Electronique

Ionisation / Density 21.5 / Int茅grales / Octandre / Hyperprism / Po猫me Electronique

00:30:40

LES STRUCTURES SONORES LASRY-BASCHET

Ballet Jeux D'Ombres

Les Structures Sonores Lasry-Baschet

00:36:08

ERNST KRENEK

“Spiritus Intelligentiae Sanctus” 

- Pfingstoratorium F眉r Singstimmen Und Elektronische Kl盲nge 1. Abteilung

“Spiritus Intelligentiae Sanctus” / Klangfiguren

00:43:40

DMITRI SHOSTAKOVICH

Chamber Symphony Op. 110bis I, Largo

Death And The Maiden / Chamber Symphony Op. 110 Bis

00:55:11

CHRISTIAN CLOZIER

La Discordatura

Cordes-Ci, Cordes-Ca / La Discordatura

01:01:35

BENGT  HAMBRAEUS

Doppelrohr II

Wire Recorded Pieces (Precocious Noise And Early Electronica Pt. 2) (V/A)

01:16:11

TOM NUNN

Entomological Effervescence

Gravikords, Whirlies & Pyrophones (V/A)

01:19:01

EDGAR VAR脠SE

Arcana

The Complete Works

01:24:07

EDGARD VAR脠SE

Am茅riques

Arcana. Am茅riques. Ionisation… [Etc.]

01:42:29

 

│ VIDEO │


Comments

✚ POPULAR POST