馃 SQUAREPUSHER [Drum’N’Bass]
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✚ Tom Jenkinson, the virtuoso English electronic musician who performs under the moniker Squarepusher, emerged from the mid-1990s London scene as a revolutionary figure, tearing down the established boundaries of jungle, drum and bass, and IDM (Intelligent Dance Music) by injecting them with unprecedented levels of technical complexity, frenetic tempo shifts, and a deep, often jarring, knowledge of jazz fusion and musique concr猫te, becoming one of Warp Records' most uncompromising and respected artists. Initially releasing on labels like Rephlex, his breakthrough came with his seminal 1997 album, Hard Normal Daddy, which shocked critics and fans alike with its astonishingly rapid, surgically precise breakbeat programming, melodic inventiveness, and a raw, almost aggressive energy, establishing the core tenets of his sound: a high-wire blend of chaos and control. Jenkinson’s signature contribution to electronic music is the use of the electric bass guitar—an instrument he plays with virtuosic, improvisational flair—not as a conventional rock element, but as a central electronic voice, often heavily processed and integrated seamlessly into the synthetic textures and complex rhythmic structures, thereby bridging the divide between organic instrumental performance and radical digital manipulation, a feat further explored in albums like Go Plastic. His commitment to complexity and musical density is rooted in a formal jazz education, which he uses to push the limits of what a dancer or listener can process, with tracks frequently shifting time signatures, layering multiple conflicting rhythms, and deploying intricate sound design that demands close listening, earning him praise not just from the electronic community, but from contemporary classical circles. Squarepusher’s career is defined by this continuous, restless experimentation, with projects ranging from the frenzied drill 'n' bass of his early work to abstract electronica and even full-band, rock-influenced efforts, all of which ultimately served to expand the vocabulary of electronic music and inspire a generation of producers to view technical mastery as a route to emotional and artistic expression.
✚ Tom Jenkinson, le musicien 茅lectronique anglais virtuose qui se produit sous le pseudonyme de Squarepusher, a 茅merg茅 de la sc猫ne londonienne du milieu des ann茅es 1990 comme une figure r茅volutionnaire, d茅molissant les fronti猫res 茅tablies de la jungle, de la drum and bass et de l'IDM (Intelligent Dance Music) en leur injectant des niveaux sans pr茅c茅dent de complexit茅 technique, de changements de tempo fr茅n茅tiques, et une connaissance profonde, souvent discordante, du jazz fusion et de la musique concr猫te, devenant l'un des artistes les plus intransigeants et respect茅s de Warp Records. Initialement sorti sur des labels comme Rephlex, sa perc茅e est arriv茅e avec son album s茅minal de 1997, Hard Normal Daddy, qui a choqu茅 critiques et fans avec sa programmation breakbeat 茅tonnamment rapide et chirurgicalement pr茅cise, son inventivit茅 m茅lodique et une 茅nergie brute, presque agressive, 茅tablissant les principes fondamentaux de son son : un m茅lange p茅rilleux de chaos et de contr么le. La contribution embl茅matique de Jenkinson 脿 la musique 茅lectronique est l'utilisation de la guitare basse 茅lectrique – un instrument qu'il joue avec une touche virtuose et improvis茅e – non pas comme un 茅l茅ment rock conventionnel, mais comme une voix 茅lectronique centrale, souvent fortement trait茅e et int茅gr茅e de mani猫re transparente dans les textures synth茅tiques et les structures rythmiques complexes, comblant ainsi le foss茅 entre la performance instrumentale organique et la manipulation num茅rique radicale, un exploit explor茅 plus en d茅tail dans des albums comme Go Plastic. Son engagement envers la complexit茅 et la densit茅 musicale est enracin茅 dans une formation formelle en jazz, qu'il utilise pour repousser les limites de ce qu'un danseur ou un auditeur peut traiter, avec des morceaux qui changent fr茅quemment de signatures rythmiques, superposent plusieurs rythmes contradictoires et d茅ploient une conception sonore complexe qui exige une 茅coute attentive, lui valant des 茅loges non seulement de la communaut茅 茅lectronique, mais aussi des cercles classiques contemporains. La carri猫re de Squarepusher est d茅finie par cette exp茅rimentation continue et incessante, avec des projets allant du drill 'n' bass fr茅n茅tique de ses d茅buts 脿 l'electronica abstraite et m锚me 脿 des efforts influenc茅s par le rock et jou茅s par un groupe complet, tout cela servant finalement 脿 茅largir le vocabulaire de la musique 茅lectronique et 脿 inspirer une g茅n茅ration de producteurs 脿 consid茅rer la ma卯trise technique comme une voie vers l'expression 茅motionnelle et artistique.

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