馃殌 PETE NAMLOOK [Downtempo]
- MOVE D + NAMLOOK➤E-Lectric Touch➤Move D & Namlook XI - Sons Of Kraut➤00:00:25
- PETE NAMLOOK + LORENZO MONTANA➤Labyrinth - Path IV➤Labyrinth➤00:28:01
- WOLFRAM SPYRA + PETE NAMLOOK➤Taurus➤Virtual Vices III➤00:36:44
- ELECTRONIC MUSIC CENTER➤Vocal Atoms (Ac Study)➤Zentrum Fur Elektronische Musik➤00:50:40
- PSYCHONAVIGATION➤Under Heaven➤Psychonavigation 2➤01:01:14
- PETER KUHLMANN + JURGEN REHBERG➤Road 3➤The Sunken Road ➤01:17:11
- PETE NAMLOOK + TETSU INOUE➤Stranded On Rigel 3➤Shades Of Orion III➤01:27:06
- PETE NAMLOOK + MIXMASTER MORRIS➤Hymn➤Dreamfish I➤00:00:25
✚ The legacy of Pete Namlook (born Peter Kuhlmann) is deeply woven into the fabric of 1990s electronic music, particularly the rise of ambient and ambient techno. Hailing from Frankfurt, West Germany, Namlook, whose professional name is a phonetic reversal of his last name, was not just an artist but a powerful curator and catalyst for a whole movement. His colossal contribution stems overwhelmingly from the FAX +49-69/450464 label, which he founded in 1992. The name itself, a fax number, points to the label’s initial modus operandi: a rapid, no-nonsense method for distributing new sonic ideas on a weekly basis, a kind of pre-internet, physical-media sharing of creativity among a global network of like-minded souls. Namlook was astonishingly prolific, releasing hundreds of albums both solo (often under monikers like 4Voice and Air) and through a breathtaking array of collaborations. His sheer output and high-quality, improvisational approach, heavily featuring analog synthesizers in lengthy, atmospheric suites, helped define the sound of the era. He deliberately pushed back against the club-focused hard techno that dominated the Frankfurt scene, instead developing a more immersive, introspective strain of ambient techno and pure ambient music. His work often drew from German kosmische music of the 1970s and the "discreet" music of Brian Eno, but infused it with modern electronic textures and a unique, jazz-like spontaneity. He partnered with a who's-who of electronic and experimental artists, including techno figures like Richie Hawtin, ambient pioneers such as Tetsu Inoue and Geir Jenssen (Biosphere), and even Krautrock legend Klaus Schulze on the celebrated The Dark Side of the Moog series. FAX became an essential, if extremely limited-edition, platform that nurtured a diverse range of electronic sounds—from the trippy downbeat of Mixmaster Morris to various ethnic-electronic fusions. Tragically passing away in 2012 at the age of 51, Pete Namlook left behind a body of work and a label catalog that cemented his status as a genuinely influential, tirelessly creative, and pioneering figure whose atmospheric soundscapes continue to be deeply revered by fans of profound electronic music.
✚ L'h茅ritage de Pete Namlook (n茅 Peter Kuhlmann) est profond茅ment ancr茅 dans le tissu de la musique 茅lectronique des ann茅es 1990, en particulier dans l'essor de l'ambient et de l'ambient techno. Originaire de Francfort, en Allemagne de l'Ouest, Namlook, dont le nom professionnel est une inversion phon茅tique de son nom de famille, n'茅tait pas seulement un artiste, mais un puissant curateur et catalyseur pour tout un mouvement. Sa contribution colossale provient majoritairement du label FAX +49-69/450464, qu'il a fond茅 en 1992. Le nom lui-m锚me, un num茅ro de fax, illustre le modus operandi initial du label : une m茅thode rapide et sans chichis pour distribuer de nouvelles id茅es sonores sur une base hebdomadaire, une sorte de partage de cr茅ativit茅 via un support physique pr茅-Internet parmi un r茅seau mondial d'esprits similaires. Namlook 茅tait 茅tonnamment prolifique, sortant des centaines d'albums 脿 la fois en solo (souvent sous des pseudonymes comme 4Voice et Air) et 脿 travers une gamme 茅poustouflante de collaborations. Son 茅norme production et son approche de haute qualit茅, souvent improvis茅e, utilisant abondamment des synth茅tiseurs analogiques dans de longues suites atmosph茅riques, ont aid茅 脿 d茅finir le son de cette 茅poque. Il a d茅lib茅r茅ment pris ses distances avec la techno dure orient茅e club qui dominait la sc猫ne de Francfort, d茅veloppant 脿 la place une forme plus immersive et introspective d'ambient techno et de pure musique ambient. Son travail s'inspirait souvent de la musique kosmische allemande des ann茅es 1970 et de la musique "discr猫te" de Brian Eno, tout en l'infusant de textures 茅lectroniques modernes et d'une spontan茅it茅 unique, presque jazzy. Il a collabor茅 avec le fleuron des artistes 茅lectroniques et exp茅rimentaux, y compris des figures de la techno comme Richie Hawtin, des pionniers de l'ambient tels que Tetsu Inoue et Geir Jenssen (Biosphere), et m锚me la l茅gende du Krautrock Klaus Schulze sur la c茅l猫bre s茅rie The Dark Side of the Moog. FAX est devenu une plateforme essentielle, bien que diffus茅e en 茅ditions extr锚mement limit茅es, qui a nourri une gamme diversifi茅e de sons 茅lectroniques – du downbeat planant de Mixmaster Morris 脿 diverses fusions ethno-茅lectroniques. D茅c茅d茅 tragiquement en 2012 脿 l'芒ge de 51 ans, Pete Namlook a laiss茅 derri猫re lui une 艙uvre et un catalogue de label qui ont ciment茅 son statut de figure v茅ritablement influente, incroyablement cr茅ative et pionni猫re, dont les paysages sonores atmosph茅riques continuent d'锚tre profond茅ment v茅n茅r茅s par les amateurs de musique 茅lectronique profonde.
