馃帶 EIKO ISHIBASHI [Avant-Garde Jazz]

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  1. EIKO ISHIBASHI➤The Dream My Bones Dream➤The Dream My Bones Dream➤00:00:25
  2. DARIN GRAY + EIKO ISHIBASHI➤Ichida Part 1➤Ichida➤00:04:55
  3. JIM O'ROURKE + EIKO ISHIBASHI➤Lifetime of a Flower, Pt. 1➤Lifetime of a Flower➤00:25:58
  4. RYUICHI SAKAMOTO➤Prayer & Salvation (J Swinscoe's The Real McCoy)➤Prayer/Salvation➤00:49:25
  5. EIKO ISHIBASHI➤Contentless Dream➤Contentless Dream➤00:56:21
  6. EIKO ISHIBASHI➤Cryonic➤Cryonic➤01:33:12

 

✚ Eiko Ishibashi (born 1973) is a highly prolific and chameleonic Japanese composer, multi-instrumentalist, and producer whose profound contribution to electronic music lies not in a single, defined subgenre, but in her seamless, genre-defying integration of acoustic instrumentation with experimental electroacoustic and concr猫te techniques, establishing her as a vital contemporary figure in global experimental music. Hailing from Mobara, Chiba, her musical journey began with traditional piano and drums, yet her early exposure to diverse genres like progressive rock, jazz, and noise, coupled with the DIY practice of making cassette tape collages by using the pause button as a cutting tool, quickly fostered an anti-establishment, genre-agnostic approach that remains the hallmark of her eclectic, yet intensely focused, work. Ishibashi's electronic contributions are characterized by a sophisticated use of tape-based manipulation, field recordings, and lush layers of analog and digital synthesis, often structured with the free-associative logic of dreams or cinematic scenes, a technique she applies both to her deeply personal albums like The Dream My Bones Dream (2018) and her renowned film scores. A frequent collaborator with American experimentalist Jim O’Rourke, who often produces and contributes instrumentation, her sound blurs the lines between avant-garde jazz, ambient textures, noise music (as seen in her collaboration with Merzbow), and introspective singer-songwriter pop, demonstrating a mastery of both melody and jarring abstraction. Her global recognition soared with her Oscar-nominated score for the film Drive My Car (2021) , followed by the equally acclaimed score for Evil Does Not Exist (2023), where she demonstrated how carefully crafted electronic and electroacoustic soundscapes—sometimes sparse, sometimes dense, and often employing abrupt cuts and silence—can function as a powerful, mediating "landscape" or "character" in a cinematic narrative, directly influencing the emotional flow while refusing to manipulate the audience. This deliberate use of sound design and electronic textures alongside traditional instruments—a sophisticated blend of studio-as-instrument ideology with classic composition—cements her place as a crucial artist who brings the intellectual rigor of musique concr猫te and noise into contemporary, accessible, yet uncompromisingly artful contexts, making her music a constant, compelling dialogue between the personal, the political, and the purely abstract exploration of sound itself.

Eiko Ishibashi (n茅e en 1973) est une compositrice, multi-instrumentiste et productrice japonaise tr猫s prolifique et cam茅l茅on dont la contribution profonde 脿 la musique 茅lectronique ne r茅side pas dans un seul sous-genre d茅fini, mais dans son int茅gration fluide et d茅fiant les genres de l'instrumentation acoustique avec des techniques 茅lectroacoustiques et concr猫tes exp茅rimentales, l'茅tablissant comme une figure contemporaine essentielle dans la musique exp茅rimentale mondiale. Originaire de Mobara, Chiba, son parcours musical a commenc茅 par le piano et la batterie traditionnels, mais son exposition pr茅coce 脿 divers genres comme le rock progressif, le jazz et le noise, associ茅e 脿 la pratique Do It Yourself de r茅aliser des collages sur cassette en utilisant le bouton pause comme outil de d茅coupe, a rapidement favoris茅 une approche anti-conformiste et agnostique en mati猫re de genre qui reste la marque de fabrique de son travail 茅clectique, mais intens茅ment cibl茅. Les contributions 茅lectroniques d'Ishibashi se caract茅risent par une utilisation sophistiqu茅e de la manipulation sur bande, des enregistrements de terrain (field recordings), et de riches couches de synth猫se analogique et num茅rique, souvent structur茅es selon la logique libre-associative des r锚ves ou des sc猫nes cin茅matographiques, une technique qu'elle applique 脿 la fois 脿 ses albums profond茅ment personnels comme The Dream My Bones Dream (2018) et 脿 ses partitions de films renomm茅es. Collaboratrice fr茅quente de l'exp茅rimentateur am茅ricain Jim O'Rourke, qui produit et contribue souvent 脿 l'instrumentation, son son brouille les fronti猫res entre le jazz d'avant-garde, les textures ambient, la noise music (comme on le voit dans sa collaboration avec Merzbow) et la pop introspective d'auteure-compositrice-interpr猫te, d茅montrant une ma卯trise 脿 la fois de la m茅lodie et de l'abstraction discordante. Sa reconnaissance mondiale a explos茅 avec sa partition nomin茅e aux Oscars pour le film Drive My Car (2021) [Image d'Eiko Ishibashi composant], suivie de la partition tout aussi acclam茅e pour Evil Does Not Exist (2023), o霉 elle a d茅montr茅 comment des paysages sonores 茅lectroniques et 茅lectroacoustiques soigneusement 茅labor茅s — parfois 茅pars, parfois denses, et utilisant souvent des coupures et des silences abrupts — peuvent fonctionner comme un "paysage" ou un "personnage" puissant et m茅diateur dans un r茅cit cin茅matographique, influen莽ant directement le flux 茅motionnel tout en refusant de manipuler le public. Cette utilisation d茅lib茅r茅e de la conception sonore et des textures 茅lectroniques aux c么t茅s des instruments traditionnels — un m茅lange sophistiqu茅 de l'id茅ologie du studio comme instrument et de la composition classique — consolide sa place en tant qu'artiste cruciale qui introduit la rigueur intellectuelle de la musique concr猫te et du noise dans des contextes contemporains, accessibles, mais d'une qualit茅 artistique sans compromis, faisant de sa musique un dialogue constant et convaincant entre le personnel, le politique et l'exploration purement abstraite du son lui-m锚me.


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