馃帶 NILS FRAHM [Contemporary Electronic]




   

  1. NILS FRAHMImmerse!Solo00:00:25
  2. NILS FRAHMSheep In Black And WhiteMusic For Animals00:11:12
  3. NILS FRAHMSpellsEncores 200:36:00
  4. HAROLD BUDDJunoThe Pavilion Of Dreams00:48:35
  5. 脫LAFUR ARNALDSH忙gt, Kemur Lj贸si冒…And They Have Escaped the Weight of Darkness00:57:00
  6. DALALDivenireThe Einaudi Sound01:02:34
  7. LIBRARY TAPES + NILS FRAHMLive At Nbi Part IILive At Nbi01:11:23
  8. PETER BRODERICK + MACHINEFABRIEK + KLEEFSTRA + BAKKER + NILS FRAHMSession IIMort-Aux+Vaches 01:45:07 


A German pianist, composer, and producer based in Berlin, Nils Frahm has established himself as an essential and singular figure at the crossroads of the classical, ambient, and electronic music worlds, forging an instantly recognizable style that has captivated techno scenes, clubs, and the most prestigious concert halls globally. His contribution to electronic music primarily lies in his unconventional approach to the acoustic piano—often amplified, prepared (as on the album Felt), or filled with objects to muffle the sound—which he fuses with an impressive array of electronic machines to create expansive, hypnotic, and cinematic soundscapes. Among his signature electronic tools, the Roland Juno-60 synthesizer, the Fender Rhodes, drum machines (like the 808 or the Vermona DRM1), and the Moog Taurus are staples, used not as cosmetic additions but as equal partners to the piano in constructing his compositions. Albums like Streichelfisch (2005) already demonstrated his penchant for experimental electronica, while later works such as Spaces (2013) and All Melody (2018) masterfully showcased his ability to blend the delicacy of minimalist neoclassicism with rich electronic textures, rhythmic loops, and saturated vintage synthesizer arpeggios. Live, Frahm is a mesmerizing performer who improvises and manipulates his spectacular equipment—often including a massive pipe organ and a hidden laptop for sequencing and effects—blurring the lines between classical and club music, taking his audience from contemplation to a trance-like state. He has also pushed innovation in instrument design, notably by commissioning the Una Corda piano, and initiated the annual Piano Day celebration in 2015, solidifying his status as a sonic explorer whose work insists on the importance of listening and the sound itself, demonstrating that ancient instruments and electronic machines can coexist in a harmony that is both intimate and monumental. His influence is felt beyond his solo albums and collaborations (with 脫lafur Arnalds or F. S. Blumm), extending to cinema where his scores for films like Victoria have earned him awards, underscoring the emotional power of his instrumental music, whether dominated by acoustics or by waves of synthesizers.

✚ Pianiste, compositeur et producteur allemand bas茅 脿 Berlin, Nils Frahm s'est impos茅 comme une figure essentielle et singuli猫re au croisement des mondes de la musique classique, de l'ambient et de l'茅lectronique, forgeant un style imm茅diatement reconnaissable qui a conquis les sc猫nes techno, les clubs, et les plus prestigieuses salles de concert du monde entier. Sa contribution 脿 la musique 茅lectronique r茅side principalement dans son approche non conventionnelle du piano acoustique — souvent amplifi茅, pr茅par茅 (comme sur l'album Felt) ou rempli d'objets pour 茅touffer le son— qu'il fusionne avec une impressionnante batterie de machines 茅lectroniques pour cr茅er des paysages sonores expansifs, hypnotiques et cin茅matiques. Parmi ses outils 茅lectroniques embl茅matiques, le synth茅tiseur Roland Juno-60, le Fender Rhodes, les bo卯tes 脿 rythmes (comme la 808 ou le Vermona DRM1) et le Moog Taurus sont des incontournables, utilis茅s non pas comme des ajouts cosm茅tiques, mais comme des partenaires 茅gaux au piano dans la construction de ses compositions. Des albums comme Streichelfisch (2005) d茅montraient d茅j脿 ses penchants pour l'茅lectronique exp茅rimentale, tandis que des 艙uvres ult茅rieures comme Spaces (2013) et All Melody (2018) ont magistralement mis en lumi猫re sa capacit茅 脿 m锚ler la d茅licatesse du n茅oclassique minimaliste 脿 des textures 茅lectroniques riches, des boucles rythmiques et des arp猫ges de synth茅tiseurs vintage satur茅s. En live, Frahm est un performeur fascinant qui improvise et manipule son 茅quipement spectaculaire – incluant souvent un 茅norme orgue et un ordinateur portable cach茅 pour le s茅quen莽age et les effets – brouillant les lignes entre le classique et la musique de club, emmenant son public de la contemplation 脿 la transe. Il a 茅galement pouss茅 l'innovation dans le design instrumental, notamment en commandant le piano Una Corda, et a initi茅 la c茅l茅bration annuelle du Piano Day en 2015, renfor莽ant son statut d'explorateur sonore dont l'艙uvre insiste sur l'importance de l'茅coute et du son lui-m锚me, d茅montrant que les instruments s茅culaires et les machines 茅lectroniques peuvent coexister dans une harmonie 脿 la fois intime et monumentale. Son influence se fait sentir au-del脿 de ses albums solo et de ses collaborations (avec 脫lafur Arnalds ou F. S. Blumm), s'茅tendant au cin茅ma o霉 ses partitions pour des films comme Victoria lui ont valu des prix, soulignant la puissance 茅motionnelle de sa musique instrumentale, qu'elle soit domin茅e par l'acoustique ou par les vagues de synth茅tiseurs.


 

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