π A HISTORY OF NOISE [Origin]
β Noise music is a genre that
challenges conventional musical norms by embracing dissonance, distortion, and
unconventional sound sources. Here's an overview of its history: Avant-Garde and Experimental Roots (Early 20th
Century): The origins of noise music can be traced back
to the early 20th century with the advent of avant-garde and experimental
music. Composers like Luigi Russolo and his "Art of Noises" manifesto
in 1913 advocated for the inclusion of noise sounds in music. Industrial and Musique Concrète (Mid-20th Century): The mid-20th century saw the rise of musique concrète, a genre that used
recorded sounds, including noise, to create compositions. Industrial music also
emerged, using mechanical and industrial sounds as musical elements. Japanese Noise Scene (Late 20th Century): In the 1970s and 1980s, Japan's noise scene gained prominence with
artists like Merzbow and Hijokaidan. They used noise as a means of artistic
expression, often incorporating extreme and confrontational elements. No Wave and Noise Rock (Late 20th Century): In the late 1970s, the No Wave movement in New York City incorporated
noise elements into punk and art rock. Noise rock bands like Sonic Youth
embraced dissonant guitar sounds and feedback. Digital Era and Experimental Electronics (Late 20th Century - Present): With the advent of digital technology, noise artists gained new tools
for manipulation and creation. Artists like Aphex Twin and Autechre
incorporated noise elements into electronic music. Diverse Subgenres and Contemporary Scene: Noise music has given rise to diverse subgenres like power electronics,
harsh noise, and ambient noise. The contemporary noise scene continues to push
boundaries, using both traditional and electronic instruments, as well as found
and manipulated sounds. Cultural and
Philosophical Context: Noise music often
challenges traditional notions of melody, rhythm, and harmony. It can be
influenced by philosophical ideas and cultural contexts, expressing rebellion,
introspection, or reflection on modern society. The history of noise music
showcases its evolution from experimental and avant-garde roots to a diverse
and innovative genre that explores the sonic possibilities of noise itself. It challenges our
perception of music and expands the boundaries of what can be considered
musical expression
β La musique noise est un genre qui remet en question les normes musicales conventionnelles en embrassant la dissonance, la distorsion et des sources sonores non conventionnelles. Voici un aperΓ§u de son histoire : Racines Avant-Gardistes et ExpΓ©rimentales (DΓ©but du 20e siΓ¨cle) : Les origines de la musique noise remontent au dΓ©but du 20e siΓ¨cle avec l'avΓ¨nement de la musique avant-gardiste et expΓ©rimentale. Des compositeurs comme Luigi Russolo et son manifeste "L'Art des Bruits" en 1913 ont prΓ©conisΓ© l'inclusion de sons de bruit dans la musique. Musique ConcrΓ¨te et Industrial (Milieu du 20e siΓ¨cle) : Le milieu du 20e siΓ¨cle a vu l'essor de la musique concrΓ¨te, un genre qui utilisait des sons enregistrΓ©s, y compris du bruit, pour crΓ©er des compositions. La musique industrielle a Γ©galement Γ©mergΓ©, utilisant des sons mΓ©caniques et industriels comme Γ©lΓ©ments musicaux. ScΓ¨ne Noise Japonaise (Fin du 20e siΓ¨cle) : Dans les annΓ©es 1970 et 1980, la scΓ¨ne noise japonaise a gagnΓ© en importance avec des artistes comme Merzbow et Hijokaidan. Ils utilisaient le bruit comme moyen d'expression artistique, incorporant souvent des Γ©lΓ©ments extrΓͺmes et provocateurs. No Wave et Noise Rock (Fin du 20e siΓ¨cle) : Γ la fin des annΓ©es 1970, le mouvement No Wave Γ New York a intΓ©grΓ© des Γ©lΓ©ments de bruit dans le punk et le rock artistique. Des groupes de noise rock comme Sonic Youth ont adoptΓ© des sons de guitare dissonants et de rΓ©troaction. Γre NumΓ©rique et Musique Γlectronique ExpΓ©rimentale (Fin du 20e siΓ¨cle - Aujourd'hui) : Avec l'avΓ¨nement de la technologie numΓ©rique, les artistes noise ont acquis de nouveaux outils pour la manipulation et la crΓ©ation. Des artistes comme Aphex Twin et Autechre ont incorporΓ© des Γ©lΓ©ments de bruit dans la musique Γ©lectronique. Divers Sous-genres et ScΓ¨ne Contemporaine : La musique noise a donnΓ© naissance Γ divers sous-genres tels que l'Γ©lectronique de puissance, le bruit intense et le bruit ambiant. La scΓ¨ne noise contemporaine continue de repousser les limites, utilisant Γ la fois des instruments traditionnels et Γ©lectroniques, ainsi que des sons trouvΓ©s et manipulΓ©s. Contexte Culturel et Philosophique : La musique noise remet souvent en question les notions traditionnelles de mΓ©lodie, de rythme et d'harmonie. Elle peut Γͺtre influencΓ©e par des idΓ©es philosophiques et des contextes culturels, exprimant la rΓ©bellion, l'introspection ou la rΓ©flexion sur la sociΓ©tΓ© moderne. L'histoire de la musique noise montre son Γ©volution depuis des racines expΓ©rimentales et avant-gardistes jusqu'Γ un genre diversifiΓ© et novateur qui explore les possibilitΓ©s sonores du bruit lui-mΓͺme. Elle remet en question notre perception de la musique et Γ©largit les limites de ce qui peut Γͺtre considΓ©rΓ© comme expression musicale.