馃帹 MARY WIGMAN [Modern Dance]


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Mary Wigman was a pioneering figure in the history of modern dance, particularly in the realm of expressionist dance. Born in Germany in 1886, Wigman began her dance training in Dresden, where she studied with Emile Jaques-Dalcroze, the founder of eurhythmics, a method of musical training through movement. Wigman's approach to dance was deeply influenced by German expressionism, a cultural movement that sought to convey emotional and psychological truths through art. Rejecting the rigid forms of classical ballet, Wigman developed her own style of dance that prioritized freedom of movement and emotional expression. In 1919, she founded her own dance school in Dresden, which became a hub for avant-garde artists and intellectuals. Wigman's choreography often incorporated themes of nature, mythology, and the unconscious mind, reflecting the broader interests of the expressionist movement. One of Wigman's most famous works is "Witch Dance" (Hexentanz), which premiered in 1914. This piece, with its wild, angular movements and stark lighting, epitomized the expressionist aesthetic and solidified Wigman's reputation as a groundbreaking choreographer. Wigman's influence extended beyond the stage; she also trained a generation of dancers who went on to become prominent figures in the modern dance world. Among her notable students were Hanya Holm and Harald Kreutzberg. Throughout her career, Wigman continued to innovate and experiment with new forms of expression. She toured extensively, both in Europe and abroad, bringing her unique vision of dance to audiences around the world. Wigman's legacy endures today through her contributions to modern dance and her role in shaping the development of 20th-century choreography. She passed away in 1973, but her impact on the world of dance continues to be felt.

Mary Wigman a 茅t茅 une figure pionni猫re dans l'histoire de la danse moderne, en particulier dans le domaine de la danse expressionniste. N茅e en Allemagne en 1886, Wigman a commenc茅 sa formation en danse 脿 Dresde, o霉 elle a 茅tudi茅 avec Emile Jaques-Dalcroze, le fondateur de l'eurythmie, une m茅thode de formation musicale par le mouvement. L'approche de la danse de Wigman a 茅t茅 profond茅ment influenc茅e par l'expressionnisme allemand, un mouvement culturel qui cherchait 脿 transmettre des v茅rit茅s 茅motionnelles et psychologiques 脿 travers l'art. Rejetant les formes rigides du ballet classique, Wigman a d茅velopp茅 son propre style de danse qui privil茅giait la libert茅 de mouvement et l'expression 茅motionnelle. En 1919, elle fonde sa propre 茅cole de danse 脿 Dresde, qui devient un foyer pour les artistes et intellectuels avant-gardistes. La chor茅graphie de Wigman incorporait souvent des th猫mes de la nature, de la mythologie et de l'inconscient, refl茅tant les int茅r锚ts plus larges du mouvement expressionniste. Une des 艙uvres les plus c茅l猫bres de Wigman est "Witch Dance" (Hexentanz), qui a 茅t茅 cr茅茅e en 1914. Cette pi猫ce, avec ses mouvements sauvages et angulaires et son 茅clairage cru, symbolisait l'esth茅tique expressionniste et a solidifi茅 la r茅putation de Wigman en tant que chor茅graphe r茅volutionnaire. L'influence de Wigman s'茅tendait au-del脿 de la sc猫ne ; elle a 茅galement form茅 une g茅n茅ration de danseurs qui sont devenus des figures importantes dans le monde de la danse moderne. Parmi ses 茅l猫ves notables, on compte Hanya Holm et Harald Kreutzberg. Tout au long de sa carri猫re, Wigman a continu茅 d'innover et d'exp茅rimenter de nouvelles formes d'expression. Elle a beaucoup tourn茅, en Europe et 脿 l'茅tranger, apportant sa vision unique de la danse 脿 des publics du monde entier. L'h茅ritage de Wigman perdure aujourd'hui 脿 travers ses contributions 脿 la danse moderne et son r么le dans le d茅veloppement de la chor茅graphie du XXe si猫cle. Elle est d茅c茅d茅e en 1973, mais son impact sur le monde de la danse continue d'锚tre ressenti.

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