馃帶 PAULINE OLIVEROS [Experimental]
- PAULINE OLIVEROS➤Mnemonics III➤Four Electronic Pieces 1959-1966➤00:00:25
- PAULINE OLIVEROS➤The Roots Of The Moment III➤The Roots Of The Moment➤00:17:54
- PAULINE OLIVEROS➤Bye Bye Butterfly➤Electronic Works➤00:29:48
- MORTON SUBOTNICK➤Butterfly No. 2➤4 Butterflies➤00:38:05
- URSULA BOGNER➤Synchronton 2➤Pluto Hat Einen Mond 7➤00:47:16
- ELLEN FULLMAN + MONIQUE BUZZART➤Fluctuation 3➤Fluctuations➤00:50:09
- RUTH ANDERSON➤Resolutions➤T锚te-脌-T锚te➤00:57:54
- PAULINE OLIVEROS➤The Day I Disconnected The Erase Head And Forgot To Reconnect It➤Reverberations - Tape & Electronic Music 1961-1970➤01:15:07
- THE DEEP LISTENNING BAND➤Lear➤Deep Listening➤01:47:43
✚ An indispensable and foundational figure in post-war experimental music, Pauline Oliveros was a radically innovative American composer and performer whose technological and philosophical contributions redefined the act of listening itself, profoundly impacting the trajectory of electronic music from the 1960s onward. Her journey began in Houston, Texas, but flourished in the vibrant San Francisco scene where, in 1961, she co-founded the San Francisco Tape Music Center alongside Ramon Sender and Morton Subotnick, establishing a crucial hub for electroacoustic experimentation on the West Coast and serving as its director upon its move to Mills College. Oliveros was among the first composers to embrace the emerging magnetic tape recorder, using simple, often rudimentary equipment—like a Silvertone tape recorder and an elaborate system of makeshift acoustic resonators—to create complex, layered works of musique concr猫te and electronic sound manipulation as seen on her early pieces collected in Reverberations. Rather than viewing electronics solely as a means to achieve specific timbres, she treated the studio itself as an "Expanded Instrument System" and a collaborative partner, a practice evident in compositions like I of IV (1966) where the setup of the studio guided the sonic outcome. Her systematic exploration of feedback, sine waves, and complex acoustic spaces laid a key technical groundwork for interactive electronic music and ambient genres, foreshadowing later digital developments. However, her most enduring contribution is her concept of "Deep Listening," a meditative practice and aesthetic philosophy coined after recording in a vast underground cistern with immense natural reverberation, which encourages a non-judgmental, inclusive focus on the entire sonic environment, including both musical and non-musical sounds. This philosophy, which she later developed through her Sonic Meditations and the Deep Listening Band, informed her use of her custom-tuned accordion and electronics, shifting the compositional emphasis from generating sound to the perceptual state of the listener, ensuring her legacy as a humanitarian and a technological pioneer whose influence remains critical to contemporary sound art.
✚ Figure indispensable et fondatrice de la musique exp茅rimentale d'apr猫s-guerre, Pauline Oliveros 茅tait une compositrice et interpr猫te am茅ricaine radicalement novatrice dont les contributions technologiques et philosophiques ont red茅fini l'acte m锚me d'茅couter, impactant profond茅ment la trajectoire de la musique 茅lectronique 脿 partir des ann茅es 1960. Son parcours a commenc茅 脿 Houston, au Texas, mais a fleuri dans la sc猫ne vibrante de San Francisco o霉, en 1961, elle a cofond茅 le San Francisco Tape Music Center aux c么t茅s de Ramon Sender et Morton Subotnick, 茅tablissant un p么le crucial pour l'exp茅rimentation 茅lectroacoustique sur la C么te Ouest et en devenant la directrice lors de son d茅m茅nagement au Mills College. Oliveros fut parmi les premiers compositeurs 脿 adopter le magn茅tophone 茅mergent, utilisant un 茅quipement simple, souvent rudimentaire — comme un magn茅tophone Silvertone et un syst猫me 茅labor茅 de r茅sonateurs acoustiques de fortune — pour cr茅er des 艙uvres complexes et superpos茅es de musique concr猫te et de manipulation sonore 茅lectronique, comme en t茅moignent ses premi猫res pi猫ces r茅unies dans Reverberations. Plut么t que de consid茅rer l'茅lectronique uniquement comme un moyen d'atteindre des timbres sp茅cifiques, elle traitait le studio lui-m锚me comme un « Syst猫me d'Instrument 脡tendu » et un partenaire collaboratif, une pratique 茅vidente dans des compositions comme I of IV (1966) o霉 la configuration du studio guidait le r茅sultat sonore. Son exploration syst茅matique du feedback, des ondes sinuso茂dales et des espaces acoustiques complexes a jet茅 une base technique essentielle pour la musique 茅lectronique interactive et les genres ambient, annon莽ant des d茅veloppements num茅riques ult茅rieurs. Cependant, sa contribution la plus durable est son concept de « Deep Listening » (脡coute Profonde), une pratique m茅ditative et une philosophie esth茅tique invent茅e apr猫s un enregistrement dans une vaste citerne souterraine avec une immense r茅verb茅ration naturelle, qui encourage une concentration non-jugeante et inclusive sur l'environnement sonore entier, incluant 脿 la fois les sons musicaux et non-musicaux. Cette philosophie, qu'elle a d茅velopp茅e plus tard 脿 travers ses Sonic Meditations et le Deep Listening Band, a 茅clair茅 son utilisation de son accord茅on accord茅 sur mesure et de l'茅lectronique, d茅pla莽ant l'accent compositionnel de la g茅n茅ration du son 脿 l'茅tat perceptif de l'auditeur, assurant son h茅ritage en tant qu'humaniste et pionni猫re technologique dont l'influence reste essentielle 脿 l'art sonore contemporain.

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