🎧 NEGATIVLAND [Sound Collage #280]

👂 PHONAUTOGRAPHE (1859) [Origin]

It's a device invented in 1859 by Édouard-Léon Scott de Martinville and is considered one of the earliest sound recording devices. The Phonautograph was designed to visualize sounds rather than reproduce them. It used a needle attached to a membrane to engrave sound waves onto a darkened surface, such as smoked paper. This method created visual representations of sound vibrations, but it was not capable of playing back the recorded sounds. While the Phonautograph was not used for musical reproduction as we do with recorded music today, its invention was a significant step towards the further development of sound recording technology. It paved the way for inventions like Thomas Edison's phonograph, which eventually enabled the reproduction and dissemination of recorded music. The Phonautograph demonstrates the ongoing interest of inventors in capturing and understanding sound, an interest that ultimately led to the emergence of recorded music and, later on, to electronic music as you know it today.

  Il s'agit d'un dispositif inventé en 1859 par Édouard-Léon Scott de Martinville, et il est considéré comme l'un des premiers appareils à enregistrer le son. Le Phonautographe était conçu pour visualiser les sons plutôt que pour les reproduire. Il utilisait une aiguille attachée à une membrane pour graver des ondulations sonores sur une surface noircie, telle que du papier fumé. Cette méthode a créé des représentations visuelles des vibrations sonores, mais il n'était pas capable de jouer les sons enregistrés. Bien que le Phonautographe n'ait pas été utilisé pour la reproduction musicale comme nous le faisons avec la musique enregistrée aujourd'hui, son invention a été une étape importante vers le développement ultérieur de la technologie d'enregistrement sonore. Elle a ouvert la voie aux inventions telles que le phonographe de Thomas Edison, qui a finalement permis la reproduction et la diffusion de la musique enregistrée. Le Phonautographe montre l'intérêt continu des inventeurs à capturer et à comprendre le son, un intérêt qui a finalement conduit à l'émergence de la musique enregistrée et, ultérieurement, à la musique électronique telle que vous la connaissez aujourd'hui.

Édouard-Léon Scott de Martinville (1817 - 1879)