馃帶 CHARLEMAGNE PALESTINE [Minimalism]

© Outfest



  1. CHARLEMAGNE PALESTINEWonderment #2The God Bear Archives 100:00:25
  2. PANSONIC + CHARLEMAGNE PALESTINE➤Mort Aux Vaches – Part Two➤Mort Aux Vaches➤00:11:55
  3. CHARLEMAGNE PALESTINE + GRUMBLING FUR TIME MACHINE ORCHESTRA➤Ggrrreeebbbaaammmnnnuuuccckkkaaallloooww!! ! – Part Two➤Ggrrreeebbbaaammmnnnuuuccckkkaaallloooww!!!➤00:28:22
  4. LOWELL CROSSVideo II (B)(C)(L)Music Of The Avant Garde Issue Number 9 (V/A)00:42:17
  5. OKKYUNG LEETeum [The Silvery Slit]Statistique Synth茅tique / Teum00:57:45
  6. DEVILS DEVISMarx04Batimarxo01:17:49
  7. CHARLEMAGNE PALESTINE + RROSEThe Goldennn Meeenn + SheeennThe Goldennn Meeenn + Sheeenn01:21:01
  8. CHARLEMAGNE PALESTINE➤Karenina - 12➤Karenina➤01:58:33

 

✚ A singular and fiercely uncompromising figure in the American avant-garde, Charlemagne Palestine stands as a key, though often iconoclastic, contributor to electronic and minimalist music, best known for his marathon performances and his hypnotic, maximalist approach to sound saturation. Emerging from the vibrant experimental music scenes of New York and California in the late 1960s, Palestine's work was initially steeped in ritualistic performance and the exploration of sustained, complex timbres created through electronic means and acoustic instruments alike. His profound contribution to electronic music began with his innovative work at the San Francisco Tape Music Center (SFTMC) and later at the New York University Intermedia Center, where he experimented extensively with early synthesizers, notably the Buchla and later the Moog, focusing less on sequencing and more on manipulating continuous, dense clouds of sound. His signature technique, termed "strumming" or the "golden sound," involves the relentless, rapid articulation of sustained tones on instruments like the B枚sendorfer Imperial grand piano or the electronic organ, creating complex overtone interference patterns and psychoacoustic effects that make the sound appear to shimmer, pulse, and physically occupy the listening space, demonstrating a deep, visceral engagement with the materiality of electronic sound. This commitment to continuous, high-volume saturation is a direct challenge to the often quiet, academic nature of early electronic works, injecting a raw, ecstatic energy into the minimalist framework. Works like Four Manifestations on Six Elements (1974) for electric organs and the conceptual piece Schlingen-Bl盲ngen (1970) for synthesizer established him as a pioneer in drone music and sustained tonal synthesis, radically stretching time perception and demanding total immersion from the listener. By creating sound that is overwhelmingly present and complex through simple, repetitive actions, Palestine's work serves as a unique bridge between pure minimalist repetition and the later, expansive, textural domains of ambient and drone electronic music, ensuring his place as an eccentric but utterly essential voice in the electronic avant-garde.

 

Figure singuli猫re et farouchement intransigeante de l'avant-garde am茅ricaine, Charlemagne Palestine est un contributeur essentiel, bien que souvent iconoclaste, de la musique 茅lectronique et minimaliste, surtout connu pour ses performances marathon et son approche hypnotique et maximaliste de la saturation sonore. 脡mergeant des sc猫nes de musique exp茅rimentale vibrantes de New York et de Californie 脿 la fin des ann茅es 1960, le travail de Palestine a d'abord 茅t茅 ancr茅 dans la performance ritualiste et l'exploration de timbres complexes et soutenus cr茅茅s par des moyens 茅lectroniques et des instruments acoustiques. Sa profonde contribution 脿 la musique 茅lectronique a commenc茅 avec son travail novateur au San Francisco Tape Music Center (SFTMC), puis au New York University Intermedia Center, o霉 il a exp茅riment茅 intensivement les premiers synth茅tiseurs, notamment le Buchla et plus tard le Moog, se concentrant moins sur le s茅quen莽age et davantage sur la manipulation de nuages sonores continus et denses. Sa technique signature, appel茅e « strumming » (arp猫gement) ou le « son d'or », implique l'articulation incessante et rapide de tons soutenus sur des instruments comme le piano 脿 queue B枚sendorfer Imperial ou l'orgue 茅lectronique, cr茅ant des motifs d'interf茅rence d'harmoniques complexes et des effets psychoacoustiques qui font que le son semble chatoyer, pulser et occuper physiquement l'espace d'茅coute, d茅montrant un engagement profond et visc茅ral avec la mat茅rialit茅 du son 茅lectronique. Cet engagement envers la saturation continue et 脿 haut volume est un d茅fi direct 脿 la nature souvent calme et acad茅mique des premi猫res 艙uvres 茅lectroniques, injectant une 茅nergie brute et extatique dans le cadre minimaliste. Des 艙uvres comme Four Manifestations on Six Elements (1974) pour orgues 茅lectriques et la pi猫ce conceptuelle Schlingen-Bl盲ngen (1970) pour synth茅tiseur l'ont 茅tabli comme un pionnier de la musique drone et de la synth猫se tonale soutenue, 茅tirant radicalement la perception du temps et exigeant une immersion totale de l'auditeur. En cr茅ant un son d'une pr茅sence et d'une complexit茅 茅crasantes 脿 travers des actions simples et r茅p茅titives, le travail de Palestine sert de pont unique entre la pure r茅p茅tition minimaliste et les domaines texturaux, expansifs, ult茅rieurs de la musique 茅lectronique ambient et drone, assurant sa place comme une voix excentrique mais absolument essentielle dans l'avant-garde 茅lectronique.


 

Comments

✚ POPULAR POST