๐ŸŽ“ HISTORY OF ELECTRONIC MUSIC BY T+F RADIO - 50s [Origin]


 โœš PIERRE HENRY (France)

"Symphonie pour un homme seul" (1950), "Variations pour une porte et un soupir" (1963)

Collaborating with Schaeffer, Henry was crucial in developing musique concrรจte, and their collaborative work "Symphonie pour un homme seul" is a landmark piece in this genre.

Collaborant avec Schaeffer, Henry a รฉtรฉ crucial dans le dรฉveloppement de la musique concrรจte, et leur ล“uvre collaborative "Symphonie pour un homme seul" est une piรจce maรฎtresse de ce genre.

โ—ฌ MUSIQUE CONCRรˆTE

This style uses recorded natural sounds (concrรจte sounds) as raw material. These sounds are manipulated through editing, tape loops, and effects like reverb and delay to create musical compositions.

Ce style utilise des sons naturels enregistrรฉs (sons concrets) comme matiรจre premiรจre. Ces sons sont manipulรฉs par le montage, les boucles de bande et les effets tels que la rรฉverbรฉration et le dรฉlai pour crรฉer des compositions musicales.

  

โœš OTTO LUENING (USA)

"Fantasy in Space" (1952), "Low Speed" (1952)

Luening, along with Vladimir Ussachevsky, co-founded the Columbia-Princeton Electronic Music Center and created tape music compositions.

Otto Luening avec Vladimir Ussachevsky, ont co-fondรฉ le Columbia-Princeton Electronic Music Center et crรฉรฉs des compositions de musique sur bande.

โ—ฌ TAPE MUSIC

Uses magnetic tape to record, manipulate, and edit sounds. Techniques include tape splicing, looping, and speed variation, allowing for complex sound manipulations.

Utilise des bandes magnรฉtiques pour enregistrer, manipuler et รฉditer des sons. Les techniques incluent le montage de bandes, les boucles et la variation de vitesse, permettant des manipulations sonores complexes.

 

โœš KARLHEINZ STOCKHAUSEN (Germany)

"Studie I" (1953), "Studie II" (1954), "Gesang der Jรผnglinge" (1955-56)

Stockhausen was a central figure at the WDR Studio for Electronic Music in Cologne, creating some of the earliest purely electronic compositions and blending electronic sounds with the human voice.

Stockhausen รฉtait une figure centrale au Studio de musique รฉlectronique WDR ร  Cologne, crรฉant certaines des premiรจres compositions purement รฉlectroniques et mรฉlangeant des sons รฉlectroniques avec la voix humaine.

โ—ฌ ELEKTRONISCHE MUSIK

This German style focuses on electronically generated sounds, often using sine wave generators, oscillators, and filters. It emphasizes precise control over the sound parameters.

Ce style allemand se concentre sur les sons gรฉnรฉrรฉs รฉlectroniquement, utilisant souvent des gรฉnรฉrateurs de signaux sinusoรฏdaux, des oscillateurs et des filtres. Il met l'accent sur le contrรดle prรฉcis des paramรจtres sonores.

 

โœš HERBERT EIMERT (Germany)

"Sechs Studien" (1953)

Eimert co-founded the WDR Studio for Electronic Music in Cologne, one of the first electronic music studios, and was a key figure in the early development of electronic music.

Eimert a co-fondรฉ le WDR Studio fรผr elektronische Musik ร  Cologne, l'un des premiers studios de musique รฉlectronique, et รฉtait une figure clรฉ dans le dรฉveloppement prรฉcoce de la musique รฉlectronique.


โœš EDGARD VARESE (France/USA)

"Dรฉserts" (1954), "Poรจme รฉlectronique" (1958)

Varรจse integrated electronic elements with traditional instrumentation, and his spatial audio work "Poรจme รฉlectronique" for the 1958 Brussels World's Fair was pioneering.

Varรจse a intรฉgrรฉ des รฉlรฉments รฉlectroniques ร  l'instrumentation traditionnelle, et son ล“uvre audio spatialisรฉe "Poรจme รฉlectronique" pour l'Exposition universelle de Bruxelles de 1958 รฉtait pionniรจre.

 โ—ฌ ELECTROACOUSTIC MUSIC

Characteristics: Combines electronic sounds with acoustic instruments. This hybrid approach explores the interactions between electronically produced sounds and traditional musical instruments.

Combine des sons รฉlectroniques avec des instruments acoustiques. Cette approche hybride explore les interactions entre les sons produits รฉlectroniquement et les instruments musicaux traditionnels.

โœš HUGH LE CAINE (Canada)

โ€œDripsodyโ€ (1955)

Le Caine was a Canadian physicist, composer. This instrument was a precursor to modern synthesizers, incorporating many features that would later become standard in synthesizer design.

Le Caine รฉtait un physicien et compositeur canadien. Cet instrument รฉtait un prรฉcurseur des synthรฉtiseurs modernes, incorporant de nombreuses fonctionnalitรฉs qui deviendraient plus tard des standards dans la conception des synthรฉtiseurs.

โ—ฌ SOUND SYNTHESIS

Focuses on generating sound electronically using early synthesizers and other electronic instruments. Innovators developed new ways to create and control sound electronically.

Se concentre sur la gรฉnรฉration de sons de maniรจre รฉlectronique ร  l'aide de premiers synthรฉtiseurs et d'autres instruments รฉlectroniques. Les innovateurs ont dรฉveloppรฉ de nouvelles faรงons de crรฉer et de contrรดler le son รฉlectroniquement.


โœš GOTTFRIED MICHAEL KOENIG (Germany/Ntherlands)

"Klangfiguren" (1955-56), "Essay" (1957)

Koenig worked at the WDR studio in Cologne and later at the Institute of Sonology in Utrecht, contributing to the development of algorithmic composition techniques.

Koenig a travaillรฉ au studio WDR de Cologne puis ร  l'Institut de Sonologie ร  Utrecht, contribuant au dรฉveloppement des techniques de composition algorithmique.

 

โœš BRUNO MADERNA (Italy)

"Notturno" (1956)

Maderna was an important figure in the early electronic music scene in Italy, working with the Studio di Fonologia Musicale in Milan.

Maderna รฉtait une figure importante de la scรจne musicale รฉlectronique italienne, travaillant avec le Studio di Fonologia Musicale ร  Milan.

 

โœš LOUIS AND BEBE BARRON (USA)

"Forbidden Planet" soundtrack (1956)

The Barrons created the first electronic score for a major motion picture, using homemade circuits to generate sounds.

Les Barron ont crรฉรฉ la premiรจre bande sonore รฉlectronique pour un grand film, utilisant des circuits faits maison pour gรฉnรฉrer des sons.

 

โœš IANNIS XENAKIS (Greece/France)

"Diamorphoses" (1957), "Concret PH" (1958)

Xenakis applied mathematical concepts to his music, creating complex textures and sound masses in his tape music works.

Xenakis a appliquรฉ des concepts mathรฉmatiques ร  sa musique, crรฉant des textures complexes et des masses sonores dans ses ล“uvres de musique sur bande.

 

โœš HENRI POUSSEUR (Belgium)

"Scambi" (1957), "Sรฉismogrammes" (1958)

Pousseur was associated with the Cologne studio and experimented with serial techniques in electronic music.

Pousseur รฉtait associรฉ au studio de Cologne et a expรฉrimentรฉ des techniques sรฉrielles en musique รฉlectronique.

 

โœš LEJAREN HILLER (USA)

"Illiac Suite" (1957)

Hiller co-composed the "Illiac Suite," the first piece of music composed with the aid of a computer, marking a significant milestone in algorithmic composition.

Hiller a co-composรฉ la "Illiac Suite", la premiรจre piรจce de musique composรฉe avec l'aide d'un ordinateur, marquant une รฉtape importante dans la composition algorithmique.

โ—ฌ EARLY COMPUTER MUSIC

Utilizes computers to generate and manipulate sound. Early experiments involved programming computers to create music, laying the groundwork for digital synthesis.

Utilise des ordinateurs pour gรฉnรฉrer et manipuler des sons. Les premiรจres expรฉriences impliquaient la programmation d'ordinateurs pour crรฉer de la musique, jetant les bases de la synthรจse numรฉrique.



 โœš LUCIANO BERIO (Italy)

"Thema (Omaggio a Joyce)" (1958), "Diffรฉrences" (1959)

Berio's experimental works often combined electronic and acoustic elements, such as "Thema (Omaggio a Joyce)," which integrated the voice of Cathy Berberian with electronic manipulation.

Les ล“uvres expรฉrimentales de Berio combinaient souvent des รฉlรฉments รฉlectroniques et acoustiques, comme "Thema (Omaggio a Joyce)", qui intรฉgrait la voix de Cathy Berberian avec des manipulations รฉlectroniques.


โœš GYร–RGY LIGETI (Hungary/Austria)

"Artikulation" (1958) Ligeti's "Artikulation"

These compositions are characterized by its intricate textures and spatialized sound.

Ces compositions sont caractรฉrisรฉes par ses textures complexes et son son spatialisรฉ.

1913 / 1949โชโฉ60s

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