๐ฉ Made in JAPAN - Vol.1
๐ง The
birth of electronic music in Japan has been marked by several key developments
over the decades. Experimental Electronic Music in the 1950s-60s: Similar to
other parts of the world, experimental electronic music began to develop in
Japan in the 1950s and 1960s. Artists like Toshiro Mayuzumi explored the sonic
possibilities of synthesizers and magnetic tapes. Isao Tomita: A pioneer of
Japanese electronic music, Isao Tomita was active from the 1970s. He is known
for his innovative electronic arrangements of classical works, using
synthesizers and advanced studio techniques. Yellow Magic Orchestra (YMO):
Formed in 1978, Yellow Magic Orchestra is one of the most influential groups in
the Japanese electronic music scene. Comprising Haruomi Hosono, Ryuichi
Sakamoto, and Yukihiro Takahashi, YMO integrated synthesizers and drum machines
into their music, helping popularize electronic music in Japan and
internationally. Kazuhiro Iwashita (Mkwaju Ensemble): In the 1980s, Kazuhiro
Iwashita and the Mkwaju Ensemble explored electronic sounds combined with
traditional Japanese percussion, creating a unique and experimental fusion. Techno
and Club Music: From the 1990s onward, the electronic music scene in Japan saw
the emergence of genres like techno, and numerous clubs opened their doors.
Japanese artists like Ken Ishii played a significant role in the development of
electronic dance music in Japan. Influence of Anime and Video Game Culture:
Electronic music also found its place in anime culture and the soundtracks of
Japanese video games. Some composers, like Yoko Kanno, incorporated electronic
elements into their works. Avant-Garde and Contemporary Music: Contemporary
Japanese artists, such as Ryoji Ikeda, have explored the boundary between sound
art, experimental electronics, and contemporary music, making a significant
contribution to the electronic scene. The birth of electronic music in Japan
has been shaped by a combination of experimental explorations, genre fusion,
technological innovations, and diverse cultural influences. This scene
continues to evolve, with Japanese artists actively contributing to the global
electronic music landscape.
๐ง La naissance de la musique รฉlectronique au Japon a รฉtรฉ marquรฉe par plusieurs dรฉveloppements clรฉs au cours des dรฉcennies. Musique รlectronique Expรฉrimentale dans les Annรฉes 1950-60 : Comme dans d'autres parties du monde, la musique รฉlectronique expรฉrimentale a commencรฉ ร se dรฉvelopper au Japon dans les annรฉes 1950 et 1960. Des artistes tels que Toshiro Mayuzumi ont explorรฉ les possibilitรฉs sonores des synthรฉtiseurs et des bandes magnรฉtiques. Isao Tomita : Pionnier de la musique รฉlectronique japonaise, Isao Tomita a รฉtรฉ actif ร partir des annรฉes 1970. Il est connu pour ses arrangements รฉlectroniques innovants d'ลuvres classiques, utilisant des synthรฉtiseurs et des techniques de studio avancรฉes. Yellow Magic Orchestra (YMO) : Formรฉ en 1978, Yellow Magic Orchestra est l'un des groupes les plus influents de la scรจne musicale รฉlectronique au Japon. Composรฉ de Haruomi Hosono, Ryuichi Sakamoto et Yukihiro Takahashi, YMO a intรฉgrรฉ des synthรฉtiseurs et des boรฎtes ร rythmes dans leur musique, contribuant ร populariser la musique รฉlectronique au Japon et ร l'รฉtranger. Kazuhiro Iwashita (Mkwaju Ensemble) : Dans les annรฉes 1980, Kazuhiro Iwashita et le Mkwaju Ensemble ont explorรฉ les sons รฉlectroniques combinรฉs ร des percussions traditionnelles japonaises, crรฉant une fusion unique et expรฉrimentale. Techno et Musique de Club : ร partir des annรฉes 1990, la scรจne de la musique รฉlectronique au Japon a vu l'รฉmergence de genres tels que la techno et de nombreux clubs ont ouvert leurs portes. Des artistes japonais comme Ken Ishii ont jouรฉ un rรดle majeur dans le dรฉveloppement de la musique รฉlectronique de danse au Japon. Influence de la Culture Anime et des Jeux Vidรฉo : La musique รฉlectronique a รฉgalement trouvรฉ sa place dans la culture anime et les bandes sonores de jeux vidรฉo japonais. Certains compositeurs, tels que Yoko Kanno, ont intรฉgrรฉ des รฉlรฉments รฉlectroniques dans leurs ลuvres. Avant-Garde et Musique Contemporaine : Des artistes japonais contemporains, tels que Ryoji Ikeda, ont explorรฉ la frontiรจre entre l'art sonore, l'รฉlectronique expรฉrimentale et la musique contemporaine, apportant une contribution importante ร la scรจne รฉlectronique. La naissance de la musique รฉlectronique au Japon a donc รฉtรฉ faรงonnรฉe par une combinaison d'explorations expรฉrimentales, de fusion de genres, d'innovations technologiques et d'influences culturelles diverses. Cette scรจne continue d'รฉvoluer, avec des artistes japonais jouant un rรดle actif dans la musique รฉlectronique mondiale.
YELLOW MAGIC ORCHESTRA |
Snakeman Show -2 |
Synthpop Art Pop |
00:00:48 |
|
AUBE |
Suppression |
Dark Ambient Noise |
00:02:54 |
|
SUSUMU YOKOTA |
The Art Of Contemplation |
Lounge Ambient |
00:25:04 |
|
KK NULL |
Oxygen Flash 06 |
Noise Industrial |
00:29:32 |
|
RYOJI IKEDA |
0000000001 |
Glitch Sound Art |
00:38:03 |
|
MSBR |
Spherical Electronics 2 |
Noise Industrial |
00:50:03 |
|
ZENI GEVA |
Slam King |
Heavy Metal Noise Rock |
01:17:53 |
|
BOREDOMS |
Domsbore |
Noise Rock Free Jazz |
01:33:44 |
|
DISSECTING TABLE |
Saddharma |
Death Industrial Noise |
01:37:36 |
|
CONTAGIOUS ORGASM |
Interracial Interphone |
Dark Ambient Noise |
02:09:22 |
|
RYUICHI SAKAMOTO |
Andata [Oneohtrix Point Never Rework] |
Classical Glitch |
02:31:14 |
|
KITARO |
Matsuri |
New Age World Music |
02:35:34 |
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