馃帶 NEGATIVLAND [Sound Collage]



│ LISTEN │

 

  

│ ABOUT │

 

Seeland

SST

Experimental

Sound Collage

USA

1979 >

WIKI

DISCOGS

 

 For over four decades, Negativland, an experimental music collective founded in Contra Costa County, California, in 1979, has remained one of the most intellectually provocative and fiercely independent forces in electronic music, establishing themselves as the undisputed masters of culture jamming and sound collage. Their primary and most enduring contribution to electronic music is their pioneering, sophisticated use of sampling, specifically the meticulous and satirical appropriation of found sounds, advertising jingles, corporate slogans, broadcast media, and especially copyrighted material, to create densely layered, politically charged, and often hilarious sonic narratives. Rejecting traditional notions of authorship and composition, Negativland—initially led by founding members Don Joyce, Richard Lyons, Mark Hosler, and the late Ian Allen—used early analog tape recorders and later digital samplers not just as instruments, but as tools for cultural critique, turning the detritus of mass media into a mirror reflecting consumerism, government absurdity, and media saturation. Albums like Escape from Noise (1987) and Helter Stupid (1989) solidified their reputation, but it was their highly publicized 1991 legal battle with the band U2 and their record label over the unauthorized use of U2's song title and a brief audio sample on their single "U2" that cemented Negativland's legacy as champions of fair use and artistic freedom. Although the group faced severe financial and legal repercussions, their fight generated crucial public and legal debate over copyright law in the digital age, directly influencing the way artists think about and legally utilize sampling, fundamentally contributing to the sonic fabric of hip-hop, IDM, and other collage-based electronic genres. Through their long-running public radio show Over the Edge and their continued multimedia projects and live performances, Negativland has championed the idea of "recontextualization" as a powerful form of political and artistic expression, ensuring that their work remains a vital, humorous, and sometimes unsettling commentary on the inescapable, noisy electronic landscape of the modern world.

Pendant plus de quatre d茅cennies, Negativland, un collectif de musique exp茅rimentale fond茅 dans le comt茅 de Contra Costa, en Californie, en 1979, est rest茅 l'une des forces les plus intellectuellement provocatrices et farouchement ind茅pendantes de la musique 茅lectronique, s'茅tablissant comme les ma卯tres incontest茅s du d茅tournement culturel (culture jamming) et du collage sonore. Leur contribution principale et la plus durable 脿 la musique 茅lectronique est leur utilisation pionni猫re et sophistiqu茅e de l'茅chantillonnage (sampling), sp茅cifiquement l'appropriation m茅ticuleuse et satirique de sons trouv茅s, de jingles publicitaires, de slogans d'entreprise, de m茅dias de diffusion, et surtout de mat茅riel prot茅g茅 par le droit d'auteur, pour cr茅er des r茅cits sonores dens茅ment stratifi茅s, politiquement charg茅s et souvent hilarants. Rejetant les notions traditionnelles d'auteur et de composition, Negativland — initialement dirig茅 par les membres fondateurs Don Joyce, Richard Lyons, Mark Hosler et le regrett茅 Ian Allen — a utilis茅 de premiers magn茅tophones analogiques puis des 茅chantillonneurs num茅riques non seulement comme des instruments, mais comme des outils de critique culturelle, transformant les d茅tritus des m茅dias de masse en un miroir refl茅tant le consum茅risme, l'absurdit茅 gouvernementale et la saturation m茅diatique. Des albums comme Escape from Noise (1987) et Helter Stupid (1989) ont solidifi茅 leur r茅putation, mais c'est leur bataille juridique tr猫s m茅diatis茅e en 1991 avec le groupe U2 et leur label concernant l'utilisation non autoris茅e du titre de la chanson de U2 et d'un bref 茅chantillon audio sur leur single « U2 » qui a ciment茅 l'h茅ritage de Negativland en tant que champions de l'utilisation 茅quitable (fair use) et de la libert茅 artistique. Bien que le groupe ait fait face 脿 de graves r茅percussions financi猫res et juridiques, leur combat a g茅n茅r茅 un d茅bat public et juridique crucial sur le droit d'auteur 脿 l'猫re num茅rique, influen莽ant directement la mani猫re dont les artistes per莽oivent et utilisent l茅galement l'茅chantillonnage, contribuant fondamentalement au tissu sonore du hip-hop, de l'IDM et d'autres genres 茅lectroniques bas茅s sur le collage. Gr芒ce 脿 leur 茅mission de radio publique de longue date Over the Edge et 脿 leurs projets multim茅dias et performances live continus, Negativland a d茅fendu l'id茅e de la « recontextualisation » comme une forme puissante d'expression politique et artistique, garantissant que leur travail reste un commentaire essentiel, humoristique et parfois troublant sur le paysage 茅lectronique bruyant et in茅luctable du monde moderne.

 

│ PLAYLIST │

 

NEGATIVLAND

I Still Haven't Found What I'm Looking For 

[1991 A Cappella Mix]

U2

00:00:25

NEGATIVLAND

It's All In Your Head Fm (II / 3)

It's All In Your Head FM

00:07:43

NEGATIVLAND

Helter Stupid

Helter Stupid

00:19:25

PEOPLE LIKE US 

+ FELIX KUBIN

Molaradio

Molaradio

00:37:26

THE RESIDENTS

Kiss Of Flesh

God In Three Persons

01:08:41

NEU!

Jahres眉bersicht (Part 2) - Negativland

Neu!

01:18:23

SEVERED HEADS

Side 2 / 2

Side 2

01:28:11

NEGATIVLAND

Earwitness News And Back To More Music, Etc.

Presents Over The Edge Vol. 4 - Dick Vaughn's Moribund Music Of The 70's

01:43:01

NEGATIVLAND 

+ CHUMBAWAMBA

The ABCs Of Anarchism

The ABCs Of Anarchism

01:52:02

  

│ VIDEO │


 

Comments

✚ POPULAR POST